Zasady organizowania i przeprowadzana publicznych zbiórek pieniężnych
ZASADY ORGANIZOWANIA I PRZEPROWADZANIA PUBLICZNYCH ZBIÓREK PIENIĘŻNYCH
Podstawa prawna dla wszystkich organizacji i fundacji pozarządowych:
Ustawa z 5 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz.U. 1933 nr 22, poz. 162 ze zm.) - obowiązująca do dzisiaj.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 6 listopada 2003 r. w sprawie sposobów przeprowadzania zbiórek publicznych oraz zakresu kontroli nad tymi zbiórkami (Dz.U. 2003 nr 199, poz. 1947 ze zm.)
Także (dotyczy zbiórek na terenie placówek oświatowych):
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2004 nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Z powyższych przepisów wynika, że:
- Każda organizacja lub fundacja musi mieć specjalne pozwolenie wydane przez organa administracji państwowej na organizowanie zbiórki pieniężnej w wyznaczonych do tego miejscach.
- W przypadku kwestowania na terenie prywatnym lub na terenie instytucji – np. urzędów, banków, parafii, centrów handlowych, placówek oświatowych itp. – potrzebna jest pisemna (lub ustna) zgoda właściciela lub administratora obiektu (lub terenu), po uprzednim zwróceniu się pisemnym (lub ustnym) o pozwolenie na kwestę pieniężną.
- W przypadku, kiedy kwestujący wejdą na taki teren bez zwrócenia się o zgodę lub wbrew zakazowi administratora, administrator lub właściciel (np. działki czy sklepu, na który bezprawnie weszli kwestujący) ma prawo wyprosić ich z obiektu (lub terenu), a nawet zgłosić organom ścigania naruszenie prawa.
Parafia to instytucja posiadająca osobowość prawną, więc zwracamy się z uprzejmą prośbą do wszystkich fundacji i organizacji prowadzących zbiórki na różne cele, aby w przyszłości przestrzegały następujących zasad:
Po pierwsze: przepisów polskiego prawa w sprawie przeprowadzania zbiórek na terenie należącym do każdej parafii,
Po drugie: zasad kultury, która wymaga zwrócenia się z prośbą do administratora o zgodę na kwestowanie na terenie parafii.